Nové technologie a změny při tisku obalů

0
2985

Není to tak dávno, kdy se tiskárny dívaly na digitální tiskové stroje se značným despektem, ale v posledních letech se tato situace dramaticky změnila. Digitální tisk se naplno prosadil a uplatňuje se ve stále širších oblastech polygrafie. Podívejme se na to, co nabízejí zákazníkům moderní technologie a jak by mohl vypadat obal budoucnosti.

 

Tisk obalů znamenal ještě nedávno ohromné série krabiček a mnoho kilometrů etiket. To byl také jeden z důvodů, proč v této oblasti polygrafie dominovaly v minulosti především klasické technologie tisku – ofset, flexotisk a hlubotisk. Nástup ekonomické krize či recese znamenal ovšem zásadní změny ve všech oblastech a nevyhnul se pochopitelně ani tisku. Zadavatelé tisku revidovali objemy zakázek a začali se chovat ekonomicky. To znamená tisk pouze skutečně nutného objemu, minimalizace zásob obalů či etiket na skladě, zmenšení vyráběných sérií.

indigo2

Logickým vyústěním změny požadavků zákazníků byla pro majitele tiskáren nutnost investovat do dosud opomíjených technologií, které jim umožnily ekonomické a rychlé zpracování zakázek. Cesta pro digitální tisk, ale i další nové technologie byla otevřena. Mezi nejvýznamnější výrobce digitálních tiskových strojů patří bezesporu společnost Hewlett Packard. Nabízí zákazníkům ve svých strojích HP Indigo kvalitu tisku plně srovnatelnou s klasickými tiskovými technologiemi, přinesla jim možnost tisku až sedmi barvami, možnost tisku bílou barvou, ale také přímými barvami. HP rozšířilo škálu potisknutelných substrátů o plasty, syntetické papíry, metalizované, transparentní a barevné substráty. Nekompromisní kvalita tisku umožnila celosvětových úspěch technologie HP Indigo a její rozšíření.  HP Indigo v oblasti industriálního tisku je dominantním výrobcem kvalitních etiket a smrštitelných obalů (shrinksleevů). Nové archové tiskové stroje HP Indigo přinášejí i tiskový formát B2, který umožňuje bezproblémový tisk obalů a krabiček.

 

Změny se ale nedotkly pouze tisku, ale projevily se také v poptávce po dokončovacích zařízeních. Největší zájem je především o výsekové stroje, které umožňují zpracovávat rozmanité zakázky a malé série bez výsekových forem. Mezi jejich typické představitele patří vyřezávací stoly a v oblasti výroby etiket laserové výsekové automaty. Doprovodným efektem těchto technologických změn jsou dále požadavky tiskáren na vyspělá softwarová řešení, která dovolí zpracovat velké množství v krátkém čase.

 

loreal šampon2Novým trendem při tisku obalů je dále jejich personalizace a širší přizpůsobení zákazníkům. Zakázky se tedy nepřipravují v menších sériích pouze z ekonomických důvodů, ale také důvodů obchodních. Příkladem mohou být například úspěšné kampaně společnosti L’ORÉAL, která místo jedné velké série balení dětského šamponu připravila mnoho menších sérií a pro jednotlivé obaly použila různé motivy z filmů Auta a Příběh hraček. Rázem se pro děti z nepříliš oblíbené činnosti, kterou je mytí hlavy stal koníček, děti se myly jako o život, některé i šampon potají vylévaly a prodeje úspěšně stoupaly. Z poslední doby je každému známa i kampaň společnosti Coca-Cola, která se stala největší personalizovanou kampaní v dějinách. Bylo během ní vyrobeno celkem 800 milionů lahví s různými jmény, pro různé země a tímto definitivně padnul mýtus, že tisk personalizovaných obalů je určen pouze pro malé série.

 

Budoucnost obalů je jednoznačně v jejich přizpůsobení konkrétnímu zákazníkovi nebo cílové skupině. Samozřejmostí se postupně stane jejich propojení s virtuálním světem internetu, které již dnes začíná prvními vlaštovkami v podobě QR kódů. Kamera mobilního telefonu sejme výrobek a zobrazí kupujícímu další informace. Podobné systémy budou využívány i pro kontrolu pravosti výrobku především ve farmacii a kosmetice nebo u alkoholu.

indigo1

Vývoj technologií je v posledních letech velmi bouřlivý a pro tiskárny obalů je nutno s ním držet krok. Proto je důležité vybrat si spolehlivého dodavatele, který se zabývá komplexními dodávkami systémů a je schopen řešit současné i budoucí požadavky jako celek.

 

autor: Martin Bělík. Dataline

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..