Barvy na nás působí mnoha různými způsoby. Navozují v nás pocit klidu, vyvolávají emoce, nebo nejrůznější asociace, tedy skutečnosti, které se nám v souvislosti s barvou vybaví. A právě toho se dá šikovně využít při tvorbě etiket výrobků.
Protože obal prodává
Zejména u výrobků, které jsou nově zaváděny na trh, je správná koncepce obalu nedocenitelná. Obal je to první, co zákazník uvidí, a proto je žádoucí, aby ho svým designem zaujal. Je třeba určit grafickou podobu, tvar, barvu, font textu a vhodně zvolit materiál. Pomyslné plusové body lze u veřejnosti získat použitím takových hmot, které jsou v průběhu času rozložitelné a nemají neblahý vliv na životní prostředí. Pokud to však firma bude brát na lehkou váhu, může riskovat poškození svého jména.
Co nám barva etikety říká?
Barva je jednou z nejsilnějších forem neverbální komunikace. Co pomocí ní chce firma zákazníkům sdělit? To vám mohou prozradit následující charakteristiky:
- bílá – barva míru, čistoty, nevinnosti, symbolizuje jednoduchost;
- žlutá – navozuje pocit štěstí a tepla, dobře viditelná, snadno upoutá pozornost;
- oranžová – vyjadřuje radost, mládí, stimuluje emoce a chuť k jídlu;
- červená – vybízí k silným emocím od zuřivosti k lásce a vášni, zvedá tlak a podněcuje pocit hladu;
- růžová – barva ženskosti, sladkostí a lahůdek, značí křehkost, jemnost, nevinnost, porozumění a je spojována s romantikou a květinami;
- fialová – naznačuje majestát, vznešenost, záhadnost a sofistikovanost, používá se u výrobků k navození dojmu luxusu;
- modrá – uklidňující, barva autority a bezpečí, je u většiny lidí oblíbená, používá se často v lékařství, symbolizuje sílu, důvěru, loajálnost, úspěch a důvěryhodnost;
- zelená – znamená život, odpočinek, harmonii, objevuje se na výrobcích šetrných k životnímu prostředí, na BIO potravinách a zdravé stravě díky tomu, že připomíná přírodu, svěžest a je spojována se zdravím;
- hnědá – také barva přírody a lesnatosti, vztahuje se k jednoduchosti, teplu a působí neutrálně, nebo také seriózně, bohatě a klidně, je barvou Země;
- šedá – neutrální a chladná, dá se dobře kombinovat, znamená autoritu, respekt, stabilitu a praktičnost;
- černá – používá se pro svou jednoduchost a sofistikovanost, působí formálně, autoritativně, konzervativně a záhadně.
Vliv na prodejnost výrobku
Je tedy jasné, že na volbě barvy velmi záleží, protože etiketa, která na zákazníka bude působit atraktivně, může vést i k neplánované koupi. Navíc u produktu, který je v závěrečné fázi životního cyklu, což znamená, že se snižuje poptávka a klesá jeho prodej, může nový obal jeho prodej stimulovat.