Není tajemstvím, že atraktivní obal zvyšuje hodnotu výrobku. A není ani novinkou věta, že dobrý nápad a dobrý obal pomáhá k lepšímu prodeji potravin.
Co pomáhá prodeji více – materiál nebo grafika? Je při návrhu obalu třeba začít nejdříve s grafikou a potom jí dát podklad? Anebo obal nejprve vyřešit konstrukčně a poté dotvořit grafiku? A jak s tím vším souvisí samolepící etikety?
Funkce etikety se za poslední dobu prodrala z obyčejné samolepky s „nudnými“ údaji na pomyslnou úroveň třešničky na dortu. Jako nedílná součást obalu výrobku nemá jen estetickou úlohu, ale nese povinné údaje a identifikaci výrobku, plní i funkci reklamní a pomáhá výrobek prodat. Výrobci produktů jsou si vědomi, že vhodně zvolená forma etikety je výborným nástrojem, jak vyniknout mezi konkurencí a získat před ní náskok.
Spojení dvou obyčejných slov „obal prodává“ patří k největším klišé marketingového průmyslu. Záleží totiž na úhlu pohledu. Z technického hlediska je etiketa na obalu tvořena základními faktory – svým tvarem, materiálem a grafickým designem. Sladit tyto zdánlivě komplementární vlastnosti není vůbec jednoduché. Grafici se zabývají především vzhledem a grafikou. Výrobce etikety se snaží o výrobu z co nejvhodnějšího materiálu a záleží mu na finálním zpracování. Klient chce své produkty prodat. U většiny výrobců etiket pracují grafici přímo s klientem a jeho kreativním týmem, protože výrobní aspekty přicházejí na řadu jako poslední a bývají nejrizikovější fází projektů.
„Naše zkušenost ukazuje, že optimálním přístupem je takový proces, kdy grafici, výrobce a klient spolupracují od samého začátku,“ poznamenává Martin Janoušek, jednatel společnosti GRAFIKO PRINT s.r.o., výrobce etiket. „Ideálním stavem je, když si klient od nás nechá i poradit. Což znamená, že přesně víme, na jaký obal se bude etiketa implementovat, v jakých podmínkách se bude skladovat a jakou bude plnit funkci na obalu výrobku.“
Nároky na výrobu etikety se totiž rok od roku zvyšují a co bylo dříve výjimečné, je dnes standardem. Etikety tak musí splňovat spoustu technických parametrů a norem (odolnost materiálů, barev a povrchové úpravy), podléhají dodržování předpisů a speciálních režimů na kvalitu i obsah. Mohou mít zvláštní kódy či bezpečnostní prvky, např. při použití speciálních barev zviditelňujících se při určité teplotě nebo viditelných pod UV světlem, s aplikací hologramů či holografických fólií se záměrem ochrany originality výrobků.
I v použitém materiálu udělal vývoj obrovský skok dopředu. V současné době si lze vybrat v nepřeberného množství povrchových úprav. Např. vzhled ručního papíru, dřeva, povrch lesklý, matný, transparentní nebo metalický; lze vyrobit etikety nejrůznějších tvarů nebo je možné kombinovat etikety různých materiálů. Výsledkem je vždy originální etiketa.
„Naše společnost je schopna vyhovět a pokrýt nároky klientů napříč všemi obory – od výrobců potravin a nápojů, kosmeticky přes strojírenství, automobilový průmysl po chemicko-farmaceutický průmysl nebo náročný obor logistiky a elektronicky. Svých klientů si vážíme a jsme rádi za jejich věrnost a loajalitu. Pro nás to znamená neustále se vyvíjet a hledat nové možnosti v tomto náročném segmentu.“ uzavírá svoji úvahu Martin Janoušek.