Představíme vám dnes značky, které jsou sice důvěryhodné, ale platné především ve svých domovských zemích jako je Německo, Rakousko, Skandinávie či Kanada. Pokud se s nimi setkáte u nás v ČR, není tak úplně zřejmé, zda doprava zboží zatížila přírodu a zda i u nás bude výrobek ekologicky zlikvidován čí recyklován tak, jako v zemi svého původu.
Například výrobek z recyklovaného papíru, opatřený kanadskou či skandinávskou ekoznačkou chrání
jejich lesy, ale u nás představuje konkurenci pro obdobné produkty vyrobené z recyklovaného papíru.
Evropská ekoznačka The Flower
Platí na celém území EU. Je založen na stejných zásadách jako u nás. Uděluje se kategoriích zboží, jako jsou myčky nádobí, chladničky, prací prostředky, zářivky, barvy a laky, hygienický a kopírovací papír či textilní výrobky. Vyloučeny jsou potraviny, nápoje, léčiva, střelné zbraně a výbušniny. Při udělování se hodnotí celý životní cyklus výrobku a proces je řízen nezávislou institucí.
Králíček – kosmetika, netestovaná na zvířatech
Nejčastěji používaná v Evropě, především v Anglii. Používá se pro kosmetiku, netestovanou na zvířatech. Podle našich zákonů, pokud výrobce, či dovozce uvádí na obalu tuto značku, musí také uvést, zda se informace váže pouze k finálnímu výrobku nebo i k použitým surovinám. Informace se tedy neváže automaticky i na výchozí suroviny pro výrobu takto označených kosmetických výrobků.
Značka Natur papír
Pokud jsou výrobky takto označené, obsahují minimálně 90% sběrového papíru. Směrnice pro její udělení jsou však neveřejné. To nic nemění na faktu, že díky garanci Výzkumného ústavu papírenského ji lze považovat za vysoce věrohodnou.
Fair Trade
Jedná se o anglický výraz pro spravedlivý obchod. A ten představuje celosvětové hnutí, které má za účel vracet do mezinárodního obchodu vrátit základní etická pravidla a principy. Základními
Pilíř této značky je ekonomická udržitelnost, kdy výrobci dostávají cenu odrážející vynaložené
úsilí a umožňující důstojné živobytí. Dále pak sociální podpora, kdy je zaměstnancům zaručena zákonná minimální mzda a je zde také vyloučena nucená a dětská práce. V neposlední řadě pak ekologická únosnost, kdy je výroba šetrnější k životnímu prostředí. Do tohoto hnutí se zapojují především demokraticky organizovaná družstva a členové se podílí na rozhodování. Tato značka má snad nejvíce schválených modifikací a pro spotřebitele to pak může být matoucí. Uvádíme zde pouze některé z nich.