Globálního design a česká etiketa – české potraviny mají zvuk
Na přelomu 20. a 21. století naši čeští spotřebitelé vesměs vnímali globální design na obalech produktů jako takovou prémiovou záležitost. Potraviny pocházející z dovozu v byly v minulosti považovány zcela automaticky za mnohem kvalitnější a mnohem lepší než ty domácí. Uběhlo čtvrt století a tento trend se dnes mění.
České vlastenectví na etiketě
Čeští spotřebitelé vnímají nově českou potravinu jako výrazně kvalitnější, dále pak zdravotně nezávadnou a více bezpečnou. Tento nový trend české potraviny se promítá k výrobcům, ale vsadili na něj i obchodní řetězce. Ve svých prodejnách, letácích a jiné formě komunikace nově velice upozorňují na české potraviny a regionální potraviny.
U některých typů produktů se dnes můžeme setkávat také s výraznější jakoby vlasteneckou identifikací a to se projevuje i v provedení a zpracování grafického designu obalu a etikety. Tento nový trend byl celá léta bez přerušení velmi typický i v mnoha dalších zemích Evropské unie. Vzpomeňte si například na regionální potravinu z Nizozemí na obalech, kde je graficky zpracovaná etiketa s prvkem pro ně charakteristického mlýnu. Podle toho ji poznáte na první pohled, jde o zcela typický holandský produkt.
Zdařilá a vhodná grafika spolu ve spojení s informativními texty v nás přímo asociuje především prvky vysoké kvality, české tradice, našeho národního produktu, ale i bioproduktu. Působí na naše spotřebitele opravdu velmi pozitivně. Design našich etiket a obalů je až na pár výjimek orientován zcela na venkov a ne město.
Velmi často se objevuje čistota přírody, louky, lány pole, obilné klasy a polní květiny. Přesvědčivě a důvěryhodně je vše podepřeno v první řadě značkou, tedy zdařile vytvořeným logem společnosti, která má za sebou svou historii a další předností je časté používání různě stylizovaných a graficky pojatých pečetí, které dotvrzují pravdivost a závaznost všech tvrzení. Někdy se objevuje i podpis, což můžeme vidět u pivovarů, kde je podpis konkrétního sládka.
Personifikace etikety
Novým trendem je také personifikace etikety a obalu, kde dostává své uplatnění především digitální tisk. Jedním z nejznámějších a také z prvních významných masových počinů daného typu byly v poslední době třeba křestními jmény personifikované láhve společnosti Coca-Cola. Od té doby se tato personifikace velmi rozšířila také do dalších potravinářských oblastí.
Česká etiketa má tedy budoucnost, stejně jako české produkty. Jen je třeba ji dobře graficky zpracovat.